Interview Frans van den Heuvel - Krullaards Perfect Reset
Vragen of interesse? Neem contact op!

Interview Frans van den Heuvel

“Ik mocht zelf op de KPR-plaat staan en merkte echt het verschil!”

Frans van den Heuvel is sinds begin 2019 Krullaards Perfect Reset (KPR) therapeut op onze locatie in Rotterdam. Frans ziet regelmatig mensen die jarenlang klachten hebben aan bijvoorbeeld hun bekken, lage rug en/of nek. Deze mensen zijn al langs veel verschillende fysiotherapeuten geweest, waardoor ze logischerwijs sceptisch zijn over de KPR behandeling; gaat dit nu wel werken? Als deze mensen al na 1 behandeling vermindering merken van hun klachten, zorgt dat voor mooie/emotionele reacties.

Marlon Borkulo, eigenaar van Fosteo waar KPR Rotterdam gevestigd zit en Hélène Fokker zijn enkele jaren geleden begonnen met het implementeren van de KPR-behandeling in hun praktijk. “Ik heb een aantal dagen meegelopen met Hélène en Marlon, die hebben mij in de eerste 2 maanden begeleid bij de KPR-behandeling. Korte tijd daarna heb ik gesproken met de oprichter van de KPR-therapie, Rob Krullaards. Dat was heel verhelderend, omdat hij mij precies kon uitleggen wat de behandeling precies inhoudt zodat ik dit vervolgens een stuk duidelijker kon communiceren naar mijn patiënten.”

Persoonlijke ervaring met de KPR-therapie

Ik heb zelf de werking van de KPR-plaat mogen ervaren. Zelf ben ik triatleet en daarvoor heb ik altijd gehonkbald. Ik wist dat ik zelf een beperking had in mijn bekken aan de linkerkant. Ook zat er een blokkade in mijn lichaam. Om dit losser te krijgen, mocht ik op de KPR-plaat staan en ik merkte echt het verschil. Ik had direct het gevoel dat het in positieve zin wat deed met mijn lichaam. Ik had geen pijnklachten meer en de blokkade was minder. Daarna merkte ik dat het langzaamaan weer beter ging met bewegen. Doordat ik er zelf zo’n positieve ervaring mee heb, weet ik des te beter aan mijn patiënten uit te leggen wat het resultaat is van de therapie. “

Hoe ziet een KPR-traject eruit?

“We beginnen met een intake. Daarna vertel ik over de werking van de plaat en het kostenplaatje en wat er vergoed wordt door de zorgverzekeraar. We meten de bekkenstand, het buigen van de nek, de reflexen en als het nodig is kijken we naar de doorbloeding. Daarna laat ik de patiënt vaak tijdens de eerste afspraak al plaatsnemen op de plaat. Na de eerste KPR-behandeling verricht ik een aantal hermetingen. Na twee weken is de tweede behandeling, waar wij de eerste behandeling eerst evalueren en bespreken hoe het nu gaat. Een vraag die ik stel is: wat gaat nu makkelijker?. Drie weken na de tweede behandeling is de derde behandeling, waarbij de bovenstaande stappen herhaald worden. Als de patiënten nog klachten houden, kan er een vierde of zelfs een vijfde behandeling zijn. Het verschilt per patiënt hoe snel het effect te voelbaar en meetbaar is, niet iedereen is hetzelfde. In mijn optiek heeft de ernst van de bekkenscheefstand te maken met hoeveel de patiënt ervan merkt. Ik geef ook vaak huiswerkoefeningen mee en als algemene tip: blijf bewegen en blijf sporten.”

Voor wie is de KPR-behandeling bedoeld?

“Voor iedereen met een bekkenscheefstand of beperking daarin.  Ook mensen met acute rugklachten, mensen die een whiplash trauma hebben opgelopen en vrouwen met bekkeninstabiliteit door een zwangerschap. Voor mensen met een beenlengteverschil kan er sprake zijn van een bekkenscheefstand, maar dat hoeft niet. Met de KPR-behandeling kunnen we beenlengteverschil niet wegnemen. Bij deze mensen raden we gebruik van zooltjes aan. Tot slot zie ik heel soms mensen met MS of restless legs.”

Resultaten van de KPR-behandeling

“Ongeveer 70% van de patiënten gaat naar huis met een tevreden gevoel. Soms kan het zijn dat mensen na de eerste behandeling zeggen; dit is niks voor mij. Dat verschil per patiënt. Als iemand 20 of 30 jaar lang met een bepaalde klacht rondloopt, ga je niet zomaar zo’n klacht laten verdwijnen. Dat heeft langer nodig. Sommige klachten zitten zo diep in mensen geworteld dat je ze ook verder zou kunnen helpen met acceptatie en hoe ze er goed mee om moeten gaan als de klachten verergeren. Het klinkt soms cru maar sommige klachten zijn niet altijd op te lossen. gelukkig een heleboel klachten wel”


Geplaatst op 5 november 2019